Kunstenaar

Arpita Akhanda

Arpita Akhanda is een jonge hedendaagse Indiase kunstenaar uit Cuttack, Odisha die woont en werkt in Santiniketan. Haar werk bestaat uit fotografie, performance, papierweven en video, en behandelt de relatie tussen ons heden en trauma's uit het verleden door het onderzoeken van intergenerationele herinneringen en systemen van kennis, geërfde familiearchieven en de zoektocht naar een thuis. Akhanda werd geboren in een familie met een traumatische herinnering aan ontheemding en gedwongen migratie tijdens de deling van Brits-Indië in 1947, en probeert te begrijpen hoe het lichaam koloniale en postkoloniale herinneringen generaties lang bewaart en doorgeeft.

Performatieve fotografie vormt de kern van haar artistieke praktijk. Door middel van mise-en-scène worden de verschillende personages belichaamt die voorkomen in het fotoalbum van haar grootvader van vaderskant, daterend uit de tijd van de deling, en haar grootmoeders nalatenschap die enkel bestaat uit mondelinge verhalen en herinneringen. Performance wordt gebruikt als een proces om institutionele en persoonlijke geschiedenis en herinneringen terug te roepen, te onderzoeken en te herbeleven. Met haar werk construeert Arpita Akhanda de relatie tussen tijd en plaats, beweging en verstarring, het individu en het geolichaam. Door het verleden en herinneringen opnieuw te bekijken door de lens van haar praktijk probeert Akhanda de politiek van sociopolitieke identiteit te begrijpen en te analyseren zoals die door de geschiedenis wordt gedefinieerd, gevormd of weggegooid.

Tijdens haar verblijf bij Jester zal Arpita haar onderzoek naar postkaarten voortzetten. “Het geheugen van Genk', de collectie ansichtkaarten van de plaatselijke bibliotheek, zal haar helpen om het formaat van de ansichtkaarten te onderzoeken als een middel om herinneringen te verzamelen. Daarnaast wil ze graag de geschiedenis van Belgisch persglas onderzoeken, in het bijzonder stukken die werden gemaakt voor de export naar India in de 19e en begin 20e eeuw. Hierbij legt ze een specifieke focus op glas dat werd geproduceerd door de fabriek van Val Saint Lambert en geëxporteerd werd naar West-Bengalen, haar huidige thuisplek in India.

Arpita Akhanda heeft performances gegeven in toongevende plekken over heel de wereld. Hoogtepunten zijn o.a. Huis Marseille Museum of Photography, (Amsterdam, NL), Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen K21 Museum (DE), Jan Van Eyck Academie (NL), AAIE Center for Contemporary Art & Accademia di Belle Arti di Roma (IT), Teertha International Performance Platform (Sri Lanka) en Chittagong Art College (Bangladesh, IN).

Akhanda heeft deelgenomen aan verschillende groepsvoorstellingen, waaronder Paanch, Cinci, Fünf, Wǔ, Cinque, Galerie Russi Klenner, Berlin (DE); Imaging Arriving Departing, Exhibit 320, New Delhi (IN); RIVERS AND ROAD: Meandering Stories of India, AAIE Center for Contemporary Art, Rome (IT); Art Düsseldorf, represented by Emami Art (DE); Hub India, Artissima International Fair of Contemporary Art in Torino (IT); Körper: The Memory Collector, Kunstrum, Aarau, (CH); Of Liminal Beings and other spaces, Emami Art gallery, Kolkata (IN).

Ze heeft deelgenomen aan Hampi Art Labs, Karnataka, 2024; Jan Van Eyck Residency in Maastricht (NL), 2022-23, Inlaks Fine Art Award Residency, Bangalore (IN), 2022, India Art Fair's residency program, New Delhi (IN), 2022, Gastatelier Krone, Aarau (CH), 2021; Piramal Art Residency, Maharashtra (IN), 2020. She is a recipient of Third Edition of The Arts Family Emerging Artist Award-South Asia, The Arts Family, London, 2024; MASH Young Artists' Award (IN), 2023; Prince Claus Seed Award, Prince Claus Fund (NL), 2022; Inlaks Fine Art Award, Inlaks Foundation (IN), 2022; Emerging Artist Award extended support platform from FICA & MMF (IN), 2020-21.

Informatie bij beelden:

  1. Sruti Smriti, 2024, +/- 82 x 46 inch
    Handgeweven weefgetouwtapijt met gerecycled plastic, katoenvezel en cassettebandjes
  2. Hath-Pakha, 2023 (en lopende)
    Zeefdruk, handwaaier, luidspreker, digitaal scherm
  3. Dendritic Data I, 2024, +/- 69 x 50 inch elk
    Geweven papier archiefprint op Hahnemühle mat fotopapier 100% katoen 310 gsm
  4. Transitory Body, 2023
    Performance in Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen Museum (K21), Dusseldorf, Photo: Linda Inconi
  5. 360 minutes of requiem, 2022
    Performance in The studio, India Art Fair Grounds(2 dagen, 3 uur)
  6. 240 hours, 2021
    Foto's, locatiegebonden foto-performance en tekst
  7. Transitory Body: the memory collector, 2020
    Locatiegebonden interactieve en langdurige performance (4 uur)
Residenties 23-24
Bekijk alle kunstenaars
Yan Xing
Agnese Cornelio & Massimo Carozzi
Slow Reading Club