Leen Voet
Leen Voet (°1971) verwerkt triggers uit culturele, persoonlijke en historische contexten met subtiele humor in reeksen van schilderijen, installaties en tekeningen. Vanuit een voyeuristische blik op het leven, de schilderkunst en het kunstenaarschap, reflecteert Voet over het stereotype en lokale, over de autonomie van het individu en over oorsprong en herkomst.
In de solotentoonstelling Alda & Armand presenteert kunstenaar Leen Voet (BE, 1971) een nieuwe serie olieverfschilderijen op doek in groot formaat. De reeks is gebaseerd op een persoonlijke herinnering aan een intieme transactie. Leen Voet kreeg enkele jaren geleden van haar vader vier gezeefdrukte keukenhanddoekjes, die de familie zelf in de jaren '80 had ontvangen tijdens een bezoek aan een lokale voedselbeurs. Haar vader stelde wel de voorwaarde dat ze schilderijen zou maken van de handdoeken. Leen nam deze opdracht ter harte en vertaalde de vier motieven picturaal en uitvergroot op doek. De reeks bestaat uit drie exacte reproducties en vier vrijere variaties. In het CIAP-gebouw werden de werkend als installatie in de raamkozijnen geïntegreerd. Zo treedt het werk in dialoog met de aanwezige neo-middeleeuwse, zinnebeeldige portretten van de Limburgse schilder Jos Damien.
Leen Voet studeerde schilderkunst aan Sint-Lukas in Brussel en KASK Gent. Haar solowerk werd tentoongesteld in ondermeer Baronian Xippas (Brussel), NYLO-Living Art Museum (Reykjavik), Netwerk Aalst, en Kunstbunker Forum für Zeitgenössische Kunst (Nürnberg). Haar werk werd ook opgenomen in vele groepstentoonstellingen in België, Nederland, Frankrijk, Zwitserland en de V.S. .