Event

Finissage Yesterday - gegidste rondleiding en filmvertoning

Finissage

→ 18/01/2025
Finissage Yesterday - gegidste rondleiding en filmvertoning

18.01 - Finissage Yesterday (when there were no jokes left to tell)

Welkom volgende week zaterdag voor het slotevenement (14:00-18:00) van Yesterday (when there were no jokes left to tell). Op de voorlaatste dag van de tentoonstelling kan je aansluiten bij een gratis gegidste rondleiding (14:00) door curator Koi Persyn in de aanwezigheid van de kunstenaar Kamil Bouzoubaa-Grivel. Daarna vertonen we de kortfilm 'Desire Lines /Tarot & Chess/' door Ergin Çavuşoğlu (gecoproduceerd door Jester) om 16:00, doen we tarotlezingen en voorzien we Limburgse vlaai! Van harte welkom om deze tentoonstelling nog voor de laatste twee weken te bewonderen, van woensdag tot en met zondag, tussen 1 en 6 uur.

Rondleiding: 14:00

Filmvertoning: 16:00

Over 'Desire Lines /Tarot & Chess/':

Desire Lines /Tarot & Chess/ portretteert universele patronen van menselijk gedrag en hun relatie tot verleden, heden en toekomst, kijkend door het prisma van literaire uitdrukkingen verwoord door Italo Calvino in zijn boek 'The Castle of Crossed Destinies' (1973). In Calvino's boek “worden door de opeenvolging van beelden verhalen verteld, die het geschreven woord probeert te reconstrueren en interpreteren.” In Desire Lines /Tarot & Chess/ worden de verhalen verteld door sequenties van bewegende beelden en gefragmenteerde spraak. De interpretaties van de tarotkaarten zinspelen op klassieke verhalen zoals Faust en Shakespeariaanse verhalen zoals Hamlet, Macbeth en King Lear.

Over Ergin Çavuşoğlu:

Ergin Çavuşoğlu (Bulgarije) studeerde aan de Nationale School voor Schone Kunsten in Sofia, Marmara Universiteit (BA) Istanbul, Goldsmiths College (MA) Londen en de Universiteit van Portsmouth (Ph.D). Çavuşoğlu vertegenwoordigde Turkije op de 50e Biënnale van Venetië in 2003. Hij stond op de shortlist voor de Beck's Futures Prize in 2004 en voor Artes Mundi 4 in 2010.

Centraal in Çavuşoğlu's kunstwerken staan concepten die ideeën van plaats, ruimte, liminaliteit, mobiliteit en de voorwaarden van culturele productie onderzoeken, die hij in klassieke, moderne en hedendaagse gedaanten heeft onderzocht door middel van video- en geluidsinstallaties, anamorfe tekeningen en sculpturen. Het contextuele kader van zijn praktijk in zijn bredere hoedanigheid onderzoekt sociaal-culturele terreinen en menselijke geografie.  Çavuşoğlu's video-installatiewerken houden zich thematisch bezig met de tussenruimten van stedelijke omgevingen: luchthavens, waterwegen, marktplaatsen, historische locaties en nationale grenzen. Dit zijn ook mobiele ruimtes, waar schepen, valuta, mensen en tijd passeren zonder zich te verbinden met hun geografische coördinaten. De begrippen tijd en liminaliteit staan op verschillende niveaus centraal in zijn werk. Çavuşoğlu alludeert op een reflectieve manier op deze thema's en plaatst ze binnen geopolitieke, filosofische, historische en literaire contexten. De ruimtelijkheid en de immersieve kwaliteiten van zijn installaties dragen verder bij aan de manifestatie van deze concepten in de manier waarop de kijker ze ervaart.
Bovendien ontvouwt het patroon van literaire verwijzingen in zijn verhalende film- en videowerken een reeks morele parabels die een fictieve relevantie hebben voor hedendaagse kunst en de productie van cultuur.  Çavuşoğlu werkt vaak met fictie en non-fictie teksten in de ontwikkeling van mijn projecten in verschillende vormen en contexten. Soms maakt hij cinematografische en theatrale bewerkingen van deze teksten, en vaak stellen teksten concepten voor en fungeren ze als vormen van conceptuele verheldering. Bovendien zorgt de erkenning van kunst in zijn bredere praktijk als een wetenschappelijke activiteit vaak voor een gelaagde ervaring van de huidige systemen en hun waardering, of zelfs kritiek.

No items found.