Jester Film
Jester Film is een terugkerend, van vorm veranderend programma gewijd aan film en bewegend beeld. Elke evenement belicht een specifieke filmmaker of een welbepaald thema, en kan de vorm aannemen van een filmvertoning, video-installatie, scriptlezing, marathon of elke andere vorm van dit veelzijdige medium.
De tweede editie van Jester Film is gewijd aan het gender- en genre-buigende werk van Shu Lea Cheang. Tijdens een artist talk vertelt ze over haar creatie van 'Scifi New Queer Cinema' en haar speelfilms – van Fresh Kill (1994) tot haar huidige release, UKI, omschreven als 'Scifi Viral Alt-Reality Cinema'.
Shu Lea Cheang is een kunstenaar en filmmaker wiens werk tot doel heeft gender, genres en operationele structuren opnieuw vorm te geven. Haar genre-buigende gender-hackpraktijken willen de bestaande werkingsmechanismen en structurele grenzen van de samenleving uitdagen. Als pionier op het gebied van netkunst was haar werk Brandon (1998-1999) de eerste webkunst in opdracht van en verzameld door het Solomon R. Guggenheim Museum in New York.
Haar speelfilms Fresh Kill (1994), I.K.U. (2000) en FLUIDø (2017) - respectievelijk aangeduid als 'ecocybernoia', 'sci-fi cyberpunk' en 'sci-fi cypherpunk' - proberen een genre van nieuwe queer sci-fi cinema te definiëren. Cheang vertegenwoordigde Taiwan met 3x3x6, een mixed media-installatie op de Biënnale van Venetië 2019.
De voertaal voor dit evenement is Engels.