Antonio Vega Macotela
Antonio Vega Macotela is een multidisciplinaire kunstenaar wiens werk vaak ontstaat vanuit langdurig veldwerk in gesprek met specifieke gemeenschappen. In zijn praktijk houdt hij zich bezig met ideeën over waarde en uitwisseling, met name in relatie tot het systeem die sociale relaties tot stand brengen. Zijn langlopend werk De Q’aquchas Ballade houdt zich bezig met de geschiedenis van een groep piraat-mijnwerkers in Bolivië tijdens de 18de eeuw, berucht voor het illegaal exploiteren van de mijnen.
De tentoonstelling Incendio presenteert een nieuw hoofdstuk van de Ballade, en bestaat uit zeven grootschalige wandtapijten waarvan er twee bij CIAP werden tentoongesteld. De wandtapijten tonen bosbranden - een motief dat kan worden gezien als een hedendaagse interpretatie van de historische landschapsschilderkunst. De afbeeldingen van de bosbranden werden van het internet geplukt, en met behulp van Jacquard-weefgetouwen omgezet in textiel. Deze transformatie toont de affiniteit tussen de constructie van digitale afbeeldingen en wandtapijten.
Antonio Vega Macotela (°1980, Mexico) was een artist-in-residence in een aantal internationale programma’s, zoals de Rijksakademie Amsterdam, Le Pavillon (Palais de Tokyo Parijs) en Intermedia Artist in Residence (Parsons School of Art NY). Zijn werken zijn internationaal tentoongesteld, ondermeer in Hammer Museum (LA) en tijdens Documenta 14 in Kassel en Athene (2017). Macotela nam deel aan de 13e Biënnale van Istanbul (2013), Manifesta 9 (Genk, 2012), de 29e Biënnale van Sao Paulo (2010). Macotela, en de Biënnale van Sao Paulo in 2019.