Céline Mathieu
Céline Mathieu (°1989, België) is kunstenaar en schrijver. Haar installaties zijn vaak locatie- en conditiespecifiek en maken gebruik van geluid, geur, beeldhouwkunst, performance, tekst en verschillende materialen. Het werk is zowel zintuiglijk als conceptueel. In haar praktijk onderzoekt Céline Mathieu de circulatie van gedachten en materialen. Materiële en economische cycli versmelten met hyper-persoonlijke elementen, wat resulteert in fluïde werk dat niet helemaal kan worden vastgepind.
Céline Mathieu's onderzoek Conditions for Raw Materials bevraagt hoe ze tentoonstellingen kan maken zonder achteraf met stockage te blijven zitten. Ze kijkt naar de subjectiviteit van waarde — een theorie die stelt dat de waarde van een object niet afhangt van de werkuren en de productie, maar varieert afhankelijk van de context en het perspectief van de gebruikers —waarbij ook haar eigen economische werkomstandigheden in het werk worden betrokken. Tot slot gaat het onderzoek in op de positie van tekst als speculatief en archiverend medium, in de hoop de onzichtbare arbeid en de gelaagde ervaring van het kijken naar tentoonstellingen op een meer betekenisvolle manier te kunnen vastleggen.
Tijdens haar residentie bij Jester ontwikkelt Céline nieuwe werken voor de aanstaande duotentoonstelling met Aaron Amar Bhamra. Ze werkt rond het herbestemmen van budgetten en het valoriseren van persoonlijke relaties. Andere stemmen worden letterlijk en figuurlijk binnengetrokken om nieuwe, suggestieve werken te maken, rekening houdend met de architectuur en geolocatie van Jester. Vriendschappen, gedachten, budgetten en affecten circuleren en houden tijdelijk halt in Genk.
Céline Mathieu had onlangs solotentoonstellingen bij PLUS-ONE Gallery (Antwerpen), Sentiment (Zürich) en Gr_und (Berlijn). In 2025 heeft ze solotentoonstellingen bij Gauli Zitter (Brussel), Kunsthalle Trondheim en een commissie bij Celador, evenals een duotentoonstelling bij Jester. Ze maakte deel uit van groepstentoonstellingen in Fondation CAB (Brussel), Gauli Zitter (Brussel), Kunsthal Extra City (Antwerpen), Galerie Cité Internationale des Arts (Parijs), La Virreina (Barcelona), Mu.Zee (Oostende), Corridor en PuntWG (Amsterdam), CLAPTRAP en AAIR (Antwerpen). Haar geluidswerk werd onlangs uitgezonden op Cashmere Radio (Berlijn), Retreat Radio (Malmö) en Montez Press Radio (New York/Londen).
Met haar duo CMMC presenteerde ze in Museum M, Leuven; 019/SMAK, Publiek Park Gent; M HKA Lodgers, Antwerpen en hadden ze een solotentoonstelling in IKOB Museum voor Hedendaagse Kunst, Eupen.
Haar onderzoek 'Conditions for Raw Materials' werd ondersteund door de Koninklijke Academie Antwerpen in 2022-2023 en ze was deelnemer aan de Jan van Eyck Academie Maastricht in 2023-2024. Céline's werk was onlangs te zien in Mousse Magazine nr. 81.
Informatie bij beelden:
- Mange d'haleine, Installation view, 2022, Sound, object, performativity at Gr_und Berlin, image: Gr_und
Discarded Togo sofa by Michel Ducaroy for Ligne Roset; 1973, found in the streets by Jan Fack, borrowed PVC curtain —our shower curtain, a second one was purchased and will be returned after the exhibition, probiotic infused garments designed and produced by textile chemist Rosie Broadhead, sound installation voice: Céline Mathieu; music: Levi Lanser, Josefin Granqvist's mere presence at the opening. - Mange d'haleine, Detail, 2022, Sound, object, performativity at Gr_und Berlin, image: Gr_und
Discarded Togo sofa by Michel Ducaroy for Ligne Roset; 1973, found in the streets by Jan Fack, borrowed PVC curtain —our shower curtain, a second one was purchased and will be returned after the exhibition, probiotic infused garments designed and produced by textile chemist Rosie Broadhead, sound installation voice: Céline Mathieu; music: Levi Lanser, Josefin Granqvist's mere presence at the opening. - Miners’ Breakfast, 2024, Sculpture at Fondation CAB Brussels, image: Lars Duchateau
3D-printed UV-cured eggs, two-component epoxy resin beer and whiskey imitations, technical skills of sculptors Kasper De Vos and Mathias MU exchanged for application texts. - Income, 2023, Object at Gauli Zitter Brussels, image: Gauli Zitter
Designer handbag bought at price of artist fee for a previous exhibition—kept by artist, sold as artwork or resold on online platform, barcoded sales label, hardboiled egg. - ECONOMY OF MEANS, 2022-23, Sound, object, scent at Sentiment, Zürich, image: Philipp Rupp and Julien Gremaud
Scent by Theresa Zwerschke, purchased pre-loved wedding ring— bought with the images the ring was being sold with online, kitchen for the gallery, borrowed broth recipe from Sayuri Sakairi, living elements from Sentiment, inhabited exhibition space, dance rehearsal recordings from ballerina Allison Lang, poster by artist Henrik Potter, sound collaboration with Levi Lanser. - Case, 2022, Sound, Object at Studiolo Belleville/Sentiment, Paris, image by the artist
Designer bag bought at price of artist fee, sold, re-sold or kept by the artist after the show; borrowed handbag content; spoken text found on online forum; piano music by Justin Raym)