Guy Bleus
Guy Bleus (Hasselt, 1950) bekleedt een belangrijke positie binnen de nationale en internationale kunstgeschiedenis sinds de aanvang van zijn artistieke praktijk in de jaren zeventig. Bleus hekelt de manier waarop administratie verwordt tot bureaucratie. Om dit aan de kaak te stellen richtte hij in 1978 'The Administration Centre' op, waarmee hij allerhande officiële documenten (identiteitskaarten, huwelijksakten, diploma’s, et cetera) via rituelen transformeert en test op hun geloofwaardigheid, rechtsgeldigheid en maatschappelijke waarheid. Het gros van zijn handelingen en fysieke objecten zijn via de post de wereld rond gestuurd via het transnationale 'Mail Art' netwerk waarin Bleus een cruciale rol speelt.
De tentoonstelling A scented dialogue between the postman and his electronic shadow is geïnspireerd door de titel van één van Bleus’ manifesten over communicatie (1994). Aan de hand van historische installaties, nooit eerder tentoongesteld drukwerk en Mail Art correspondenties uit Bleus’ persoonlijke archief, biedt de tentoonstelling een hedendaags perspectief op het omvangrijke oeuvre van deze onterecht onderbelichte kunstenaar.
Guy Bleus liet zich op 2 augustus 1979 registreren als merknaam voor de categorieën: "Kl 3 Parfumerieën. Kl 16 Drukwerken, tijdschriften, boeken, foto's, omslagen en brieven. Kl 28 Spellen (...), speelgoederen" in het Benelux Merkenbureau in Den Haag. Sindsdien gebruikt hij het nummer "42.292" als pseudoniem. Zijn 'mail art' archief 'The Administration Centre' bevat werken en informatie van 6000 kunstenaars uit zo'n zestig landen. Bleus organiseerde ondermeer de reizende tentoonstelling The Artistamp Collection in het Provinciaal Museum Hasselt (1995) en het Poorthuis in Genk, en realiseerde een mailproject over geuren, haarlokken en kussen met 778 deelnemende kunstenaars uit 43 landen in Kunstencentrum Z33 in Hasselt (2005).