Kunstenaar

Toon Fibbe

Dragging Debt, Colon Collateral and the Gendering of Credit
Dragging Debt, Colon Collateral and the Gendering of Credit

Toon Fibbe probeert de schimmige wereld van de economie en het geldwezen te doorgronden via performance, video, mode, installatie, tekst en sculptuur. De abstracties van de financiële wereld krijgen gestalte in de personages en karakters die de drijvende kracht vormen van zijn objecten, films en installaties. Dit resulteert in verrassend theatrale werken geïnspireerd door de lichamelijke en spookachtige (unheimliche) metaforen die doorheen de geschiedenis werden gebruikt om de politieke economie te vatten: de Adam Smith's 'onzichtbare hand', de beeldrijke proza van Marx, 19de eeuwse gothic fiction, tot moderne body horror

Tijdens zijn residentie bij Jester onderzoekt Fibbe de vroege geschiedenis van de aandelenmarkt en de figuratieve strategieën die in de kunsten werden aangewend om deze wereld te verbeelden: antropomorfisme, gendered allegorieën, en lichamelijke metaforen. Daarbij vertrekt hij van ‘Het Groote Tafereel der Dwaasheid’ (1720, Amsterdam), een boek met satirische prenten die verwijzen naar de eerste grootschalige beurscrash.

Toon Fibbe studeerde af aan het Piet Zwart Instituut te Rotterdam, en deed een postgraduaat aan de Jan van Eyck Academie in Maastricht. Zijn werk werd ondermeer getoond bij Wiels, Kunsthuis Syb, M HKA, Nieuwe Vide, M Leuven, en Kunstfort Vijfhuizen.

Residenties 23-24
Bekijk alle kunstenaars
Dakota Magdalena Mokhammad
Julie Béna
Laure Prouvost